Pay per click (PPC)
Reklamní PPC (pay per click – platba za proklik) systémy, mezi které patří např. AdWords od společnosti Google nebo Sklik od Seznamu, nabízejí svým inzerentům možnost bezplatné inzerce svých produktů a za platbu si účtují až v momentě, kdy je kliknuto na reklamu inzerenta. Ceny za proklik se většinou pohybují řádově v jednotkách korun českých.
Mezi hlavní a nesporné výhody PPC systémů je skvělá měřitelnost nákladů vs. výnosů. Systémy nabízejí svým inzerentům detailní a přehledné statistiky nákladů, zobrazení, prokliků, konverzí, cílů, výnosů a mnoho dalšího. Nejen díky velkému množství užitečných dat tyto systémy milují marketéři a weboví analytici.
Kromě rozsáhlých statistik ale PPC systémy přinášejí také velmi zajímavá a důležitá data pro účely optimalizace pro vyhledávače, v podobě seznamů klíčových slov, jejich oblíbenosti a především hledanosti a proklikovosti.