Základy sémantiky aneb jaký význam mají HTML tagy

Tak jako má každý jazyk určitá pravidla, stejně je tomu i u HTML. Gramatická pravidla, kterými bychom mohli rozumět například validitu, ale také stylistická pravidla nebo-li sémantiku.

Sémantika správně vyznačuje jednotlivé úseky zdrojového kódu každé webové stránky. HTML má mnoho značek určitého významu, který je vhodné dodržovat. Jestliže tedy chceme psát odstavec, měli bychom použít značku <p>, jejíž sémantický význam je … ano, správně, odstavec. Přestože je to prosté, spousta webů toto pravidlo nedodržuje. A to je chyba.

Jedním dechem je ale nutné dodat, že sémantika je sice důležitá, ale ne nepostradatelná. Může omezovat, zdržovat a někdy je téměř nemožné jí dodržet na sto procent. Sémanticky správně napsaný web má ale zkrátka své výhody. Pokud jsou například u webu vypnuté CSS styly, zobrazí se i tak korektně a lze jej normálně používat – je tedy lépe přístupný. Bez základní sémantiky s vámi budou mít problém i vyhledávače. Váš web sice zaindexují, ale nebudou správně interpretovat obsah či jeho význam a to je snad to nejhorší, co se může stát.

Základní HTML tagy

Někteří tvůrci webu o sémantice třeba ještě ani neslyšeli. Jak tedy vypadá několik základních HTML tagů, pokud jsou sémanticky správně zapsány?

Hlavní nadpis webu, značka <h1> by měl být ideálně na začátku obsahové části. Za ním již může následovat další obsah, vč. dalších podnadpisů nižších úrovní.

<h1>Hlavní nadpis stránky</h1>
...
<h2>První nadpis druhé úrovně</h2>
...
<h2>Druhý nadpis druhé úrovně</h2>
...
<h3>První nadpis třetí úrovně</h23

Obsah webu by měl být rozdělen pomocí odstavců.

<p>První odstavec</p>
...
<p>X-tý odstavec</p>

Pro zvýraznění části textu v odstavci můžeme využít tučné písmo či kurzívu. Pro obě dvě možnosti existují dvě HTML značky. Tučné písmo – <b> a <strong>, kurzíva – <i> a <em>. Jaký je tedy mezi nimi rozdíl? Sémantický význam přeci.

<p>Text odstavce <b>zvýrazněný tučný text<b> pokračování klasického textu.</p>
<p>Text odstavce <strong>sémanticky významný text v daném kontextu</strong> pokračování klasického textu.</p>

Každá HTML značka by jednoduše měla být používána na to, k čemu byla určena dle specifikace. Nesémantické tagy bez hlubšího významu <div> či <span> by pak měly být používány pouze k definici vzhledu stránky.

Jak již bylo řečeno, sémanticky správně zapsané stránky jsou pro vyhledávače lépe viditelné a čitelné, sémantický kód se lépe spravuje a sémanticky správný web lépe přečtou i postižení uživatelé. Go go sémantiko.

Máte zájem o kvalitní webové řešení?

Nebojte se nás na cokoliv zeptat, rádi Vám vše vysvětlíme a společně najdeme nejvhodnější řešení. Mám zájem!

Napište nám, ozveme se!

Napište nám hrubou představu o Vašem projektu. Zavoláme Vám zpět a detailně probereme parametry a možnosti realizace.
Chci nezávaznou nabídku!
Soubory cookies využíváme pro základní i pokročilé funkce, které Vám usnadňují procházení webu. Také nám pomáhají při optimalizaci stránek i reklamních kampaní, aby byly pro všechny uživatele co nejvíce přínosné. Kliknutím na tlačítko "Souhlasím" povolíte všechny cookies nebo můžete povolit jen technické či nastavit vlastní preference. Všechna preferenční nastavení můžete kdykoliv v budoucnu změnit pomocí tlačítka v levém dolním rohu stránky.

Využití funkčních cookies je nezbytné pro správné fungování www stránky a všech funkcí. Slouží pouze k technickým účelům stránky a k jejich obsahu nemá přístup žádná třetí strana. Funkční cookies umožňují např. vyhledávání, filtrování, nákupy, přihlašování nebo ukládání preferenčního nastavení cookies. Z uvedených důvodů není možné tyto cookies deaktivovat a musí být vždy povoleny.

Analytické cookies poskytují informace využívané k analytickým a statistickým účelům provozovatele webu a případně nástrojů třetích stran, které k těmto účelům využívá. Jedná se například o měření návštěvnosti, výkonu a použitelnosti www stránky, reklamních kampaní apod. Díky získaným datům z těchto cookies dokážeme optimalizovat výkon i funkčnost www stránky. Informace získané pomocí těchto cookies jsou zpracovávány souhrnně a zcela anonymně, bez možnosti identifikace konkrétního uživatele.

Marketingové cookies jsou zpravidla využívány našimi partnery k nastavení a optimalizaci relevantního obsahu v jejich partnerské reklamní síti. Veškerá dostupná data jsou tzv. pseudoanonymizována a díky tomu zpravidla není možná identifikace konkrétního uživatele. Poskytnutím souhlasu s využitím těchto marketignových cookies uvidíte v reklamních kampaních obsah a informace relevantní pro vašim zájmům.

Cookies