Přístupnost a použitelnost webu - myslíte opravdu na své návštěvníky?
Když se mluví o přístupnosti a použitelnosti www stránek, často se vypouští poukázání na fakt, že se jedno od druhého liší, přestože od sebe nejsou úplně striktně odděleny. Obojí je poměrně opomíjené téma, na rozdíl od čistoty (validity) zdrojových kódů, dodržování stylu nebo sémantiky. Při tvorbě internetové stránky jde ale i o přístupnost a použitelnost na mobilních zařízení typu tablet či smartphone nebo čtecích zařízení pro postižené.
Přístupností rozumíme to, že uživatelé s určitým omezením dokáží pracovat naprosto bezproblémově s webovou stránku jako ti uživatelé, kteří žádným fyzickým omezení netrpí. Použitelnost se zaměřuje na jedince pracující na stránkách bez zvažování toho, že mohou být nějak omezeni.
Přístupnost
Přístupnost stránek je důležitá z několika důvodů. Je mnoho lidí, kteří mají menší či větší zrakové postižení. Uživatelé s postižením horních končetin nemohou používat myš a mají jen hlasovou čtečku nebo zobrazují obsah stránek na dotykovém zařízení. Z toho také vyplývá, že mnozí uživatelé webu nemají vžitou práci na internetu či obecně na počítači. Pro uživatele trpící dyslexií mohou být problémeme zbytečně složité věty. I na toto je třeba myslet.
Pojem přístupnost však nesouvisí pouze s lidmi s tělesným handicapem. Je to obecně funkčnost webu, který neklade návštěvníkům žádné překážky k používání. Jednoduše napsáno, všihni uživatelé webu nejsou stejní a až 30% z nich má „specifické“ potřeby. Důvodů, proč je vhodné mít web přístupný, je samozřejmě mnoho. Především spokojenost návštěvníků, vyšší počet obchodních příležitostí, viditelnost webu či posílení značky. Handicapovaní lidé pro vás budou úplně stejnými zákazníky jako ostatní. Spousta velkých firem přispívá na charitu, účastní se charitativních akcí a záměrně se těmito příspěvky chlubí. Všechna čest, pomáhat potřebným je potřeba. Ale přitom handicapovaní uživatelé nemají ani možnost prohlédnout si jejich internetové stránky. Jaká ironie.
Nejčastější chyby přístupnosti webu bývá to, že se stránka v různých prohlížečích zobrazuje nesprávně. Velikost písma je příliš malá nebo ji nelze změnit a mnoho dalšího.
Použitelnost
Dobrá použitelnost stránek v podstatě znamená, že uživatelům se podaří najít v přijatelném čase to, co hledají. Informaci, adresu, zboží, novinky, registrační formulář. Hlavní navigace webové stránky by měla být zřetelná a umístěná na dobře viditelném místě tak, aby uživatel nemusel například rolovat.
Základní body použitelnosti:
- obsah stránek je strukturován pomocí nadpisů
- text je strukturován do menších odstavců
- podtrháváme pouze text, který je odkazem
- ani s vypnutými obrázky není web ochuzen o žádnou informaci
Návštěvníci přichází na www stránku s cílem naplnit svoje potřeby. A spousta takových „drobností“ vede k tomu, aby se návštěvník cítil na webu jako doma. A vo tom to je.